De val

De tulpen in dit beeld zijn niet uitgebloeid, dan zouden ze hun kroonbladeren verloren hebben. De bloemen hebben dorst omdat de vaas waar ze in staan, gebroken is en geen water meer kan vasthouden. Voor mij is dit een hoopvol beeld, omdat hangende tulpen weer fier overeind gaan staan op het moment dat ze weer water krijgen. Dit is te zien in een timelapse van Naomi Meijerink. Dit werk is onderdeel van de expositie Ik was onderweg…

Afgraving uiterwaarden in Arnhem

Ik geniet van bouwplaatsen, bouwplaatsen… – zijn avontuurlijk – zijn surreëel, als in een andere wereld, vooral als de werklui vrij zijn – geven extra diepte aan het Nederlandse (platte) landschap – bevatten vaak grote hopen zand die aan bergen doen denken – (en ik ben STAPELVERLIEFD op bergen) – liggen soms lange tijd braak, de natuur bouwt door – behelzen de belofte van iets nieuws – zijn kwetsbaar – betekenen bezigheid – hebben vaak graafmachines

Wie zorgt er voor de vogels?

Op momenten dat ik me veel zorgen maak en mezelf van alles verwijt, dan stel ik me de nare gedachten voor als grote valse zwarte raven. Maar toen ik dat beeld aan het schilderen was, besefte ik me wie er voor de vogels zorgt. Dit werk is onderdeel van de expositie Ik was onderweg…

Waardering (Artistic Care)

Zie ook: Waardering (SCHULD) Binnen het project Artistic Care (in samenwerking met Woonzorgcentrum de Riethorst, Zwolle) hebben tweedejaars Fine Art studenten (begeleid door Johan Wagenaar) zich een maand lang verdiept in de wereld van Dementerende ouderen. De volgende vraag voor mij het uitgangspunt geworden: Waar hebben dementerende ouderen behoefde aan? (Liever iets vóór de bewoners dan over de bewoners). Dementeren is een erg onzekere en beangstigende periode in iemands leven. Door veranderingen in de hersenen, worden dementerenden als vreemden voor hun omgeving, en de omgeving wordt vreemd voor hun. Soms zijn ze zich zelf bewust van de veranderingen, maar kunnen…

Glans

E-nummers doen veel haren rechtovereind staan, maar uiteindelijk zijn de E-nummers benamingen voor zowel natuurlijke als synthetische hulpstoffen. Van de glans en anti-schuimmiddelen (E900-E914) hebben E901-E905 en 912 een natuurlijke oorsprong, alleen E900 en E914 zijn synthetisch (bron: consumentenbond). Aan de andere kant kunnen dierlijke, plantaardige en minerale stoffen ook schadelijk zijn.

Karakteristieken van de vergankelijkheid

Karakteristieken van de vergankelijkheid (expositie ter afsluiting van het 5e semester) is samengesteld uit werken over tijd, tijdigheid, dwalen, zoeken, vinden, verleiding, verval en dood. De werken op het titelblad (van links naar rechts) Tijdig Vondst Allegorie op de verleiding De avond valt Dwaling Zonder titel (hoekstuk) Klompje cellen van de kip Hoeksstuk, 8e uitvoering Hoekstuk, 3e uitvoering De op de tekening afgebeelde beamer, waarop de film Vondst getoond werd, was nog niet geïnstalleerd toen ik de overzichtsfoto nam. Voorbereidingen:

Allegorie op de Verleiding

Ik zou veel kunnen vertellen over haar uitgestrekte arm vol gouden beloftes en haar zelfvoldane glimlach, maar ik denk dat er niet meer woorden nodig zijn dan die in de titel staan. 70×100 cm

Tijdig

Voor het projectenfestival ter afsluiting van het semester, heeft mijn projectgroep werk gemaakt met het karakter van een hit-and-run-actie (het werk moest in korte op- en weer afgebroken kunnen worden). Met het oog op de tijdelijkheid, leek het me leuk om een opblaasbare ruimte te maken. Zoals een luchtige kapel die een deel van het karakter van tijd en tijdsbeleving weer geeft? Aan de binnenkant staan tekeningen die gaan over het karakter van tijd en tijdsbeleving; een draad die doorgeknipt word (mythe schikgodinnen), een joker, een paard met oogkleppen, een kind met bellenblaas (Humo bulla est, zoals in 17e eeuwse genrevoorstellingen), een tol, een agenda…

Hedera

Hedera is de plantengroep van klimopplanten én HEDERA klinkt als de naam van een product van de IKEA. Keramieken potje, ca. 400 ml

Hoekstukken

Het werd voor mij hoog tijd om te onderzoeken wat een canvas nog meer kan zijn dan de drager van een schildering. Dat onderzoek heeft mij deze hoekstukken opgeleverd, meer inzicht en stapels nieuwe ideeën. Een studiegenoot wees me op het werk van Jan Maarten Voskuil, super!

Vondst

Deze video is een vervolg op de serie tekeningen Dwaling. De afbeeldingen hiernaast zijn filmstills uit de 2:16 minuten durende film Vondst, die hieronder te zien is (afspelen op volledig scherm is het mooist). Of bekijk de video op Youtube. Vondst is onderdeel van de expositie Karakteristieken van de vergankelijkheid.

Dwaling (serie)

Carel Lanters heeft geregeld dat een aantal studenten ruim een week te ArToll Kunstlabor (een gebouw op het terrein van de Rheinische Kliniken, Bedburg Hau) konden werken en verblijven. De rustige, bosrijke omgeving op het terrein van de psychiatrische klinieken leende zich voor ingetogen handelingen en bezinning. Zeker door al die gesloten en vaak omheinde gebouwen op het terrein en al helemaal in de herfst. Deze week heb ik me teruggetrokken om te wandelen en gevonden bladeren na te tekenen. Tijdens het tekenen en wandelen had ik weliswaar al specifieke gedachten en de tekeningen hadden al wel enige inhoud, maar daar was…

Klompje cellen van de kip

Hoe iets heet, beïnvloed hoe ergens naar gekeken wordt (dat zie je bijvoorbeeld in ‘politiek correcte’ manieren van spreken), taal is in dat opzicht macht. Toch maakt het me nog steeds verdrietig dat ik in augustus 2013 in onwetendheid een bevrucht ei geraapt heb, zelfs als het een klompje cellen heet… Foto, 50,5×76 cm Dit werk is onderdeel van de expositie Karakteristieken van de vergankelijkheid.

Anesthesie

Naar de wolken kijken om de drukte even te vergeten… Een aantal studenten van Fine Art hebben een nevenprogramma van het evenement Kunst op de Koffie verzorgd in Residence Gelre (Arnhem, Spijkerkwartier). Mijn bijdrage bestond uit een ontwerp voor een schildering op de pastelgroene, 18,5 meter lange muur op de parkeerplaats. Tekening, fotobewerking en een schilderij (315×77 cm)

Waardering (SCHULD)

Mijn werk Waardering uit het project Artistic Care van tweedejaars studenten van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, heeft in de vorm van een A0 fotoprint een plekje gekregen in de tentoonstelling SCHULD van Het Instituut in Arti et Amiciae (Amsterdam). Laura Mudde heeft een mooie tekst over mijn werk geschreven. (Indien de teksten in de afbeelding niet goed leesbaar zijn klik dan hier voor de tekst van Laura Mudde en hier voor de poster van de tentoonstelling)

Wolkenvorming (prikbord)

Een collage van een semi-wetenschappelijk en visueel/poëtisch onderzoek naar wolken, door middel van waarneming, fantasie en theoretisch naslagwerk. 120×160 cm Vastprikken, dat is precies wat een wolk niet toelaat. Nog wat schetsen uit het voorbereidend onderzoek:

Hardware city

Deze ets is een combinatie van bewoonde wereld, industriegebied en printplaten. Het viel me op dat de elektronica die ik demonteerde (uit nieuwsgierigheid) zo veel op een plattegrond lijkt (vooral de oude moederborden). Vice versa lijken onze steden soms hetzelfde ingericht te zijn als onze computersystemen…   ↓ in printplaatgroen ↓

Prentjes

Een serie prentjes van constructies in natuurlijke omgeving. De ets-techniek vind ik een mooi medium bij dit onderwerp. Etsen is voor mij een combinatie tussen ontwerp en – dankzij mijn beperkte kunde – natuurlijke toevalligheid. Het is een samenwerking van mijn hand met de soms weerbarstige was of lak en met het zuur dat etst. Het salpeterzuur bijt op een erosieachtige manier, terwijl electrolytisch etsen een industriële hardheid in zich draagt. Tekeningen, maar dan wel in oplage. Mede dankzij het enthousiasme van Henk Tichelaar (instructeur technische vaardigheden grafiek op ArtEZ).